meandmyself - Reisverslag uit Irun, Spanje van Herman Kooke - WaarBenJij.nu meandmyself - Reisverslag uit Irun, Spanje van Herman Kooke - WaarBenJij.nu

meandmyself

Door: Herman sr Kooke

Blijf op de hoogte en volg Herman

12 April 2017 | Spanje, Irun

Op 24 mei vlieg ik naar Bilbao, om van daaruit met de trein of bus naar Irun te reizen. In Irun verblijf ik tot 26 mei, ( trouwdag) om van daaruit naar San Sebastian te lopen..

• 12 April 2017 - 14:59

Johan:

Heeee maat Herman, jongen respect en wens je heel veel succes en ga je volgen. Doe voorzichtig en geniet ervan. Gr.

• 12 April 2017 - 15:02

Herman Kooke:

Ik ga keihard m'n best doen. Nog wat oefenen van te voren en dan zal het wel goed komen.
    Thx maat.

• 12 April 2017 - 15:29

Johan Van Grinsven :

Veel plezier herman

• 21 April 2017 - 12:10

Herman Kooke:

Thx Johan, dat plezier gaat zeker lukken.

• 24 April 2017 - 19:59

Hoi

• 24 April 2017 - 20:00

Anneloes:

Wat mooi!! Geniet van alles! Het mooie weer, omgeving,eten en drinken eeeen de tapas van San Sebastian! De lekkerste van Spanje! Geniet van alles! Liefs

• 24 April 2017 - 20:06

Mia:

Hoi super je bent een topper. Heel veel plezier en succes. Kus mia

• 25 April 2017 - 10:13

Sonja Grobben:

Dat gaat een uitdaging zijn ! Heel veel succes en we volgen je !

• 01 Mei 2017 - 18:57

Jelle, Neeltje En Floor:

Stoer hoor! Wij gaan je volgen! Ons babynieuws hoor je onderweg..

• 23 Mei 2017 - 21:06

Herman Sr Kooke:

Het is dan nu zover, morgenvroeg om 7.20 uur vanaf Adam naar Bilbao. Op naar de Camino

• 24 Mei 2017 - 09:03

Herman Jr:

Heel veel succes lieve pap! Geniet er van. Ik ben heel erg trots op je. Vele andere doen dit jou niet na. Loesje, ik, Roy en mam zullen zeker aan jou denken! Groetjes Junior, love you x

• 25 Mei 2017 - 02:08

Petra :

Een fijne vakantie, zie da ge de eindstreep haalt! !!!

• 25 Mei 2017 - 13:17

Herman Kooke:

Een mooie reis gehad en al de nodige verhalen meegemaakt. Heb n tijdje gereisd en in contact geraakt met n jonge gast uit Gambia. Deze jongen vreesde voor z'n leven en was via velen landen op de vlucht geslagen. Hij wilde Frankrijk in. Niets had hij bij, ook geen paspoort. Hij had n erg heftig verhaal waar ik enorm van onder de indruk raakte. Ook verschillende Camino hangers ontmoet, allen waren zij erg enthousiast. Ben nu voor m'n laatste dag in Irun. Probeer goed uit te rusten want morgen zal t zwaar zijn.. Er wacht me n hele zware klim. We gaan t maar zien hoe de beentjes zich houden. Heb in ieder geval m'n backpackbestemming al met n paar kilo lichter gemaakt. De gastvrouw van de auberge was zo vriendelijk om t voor me op te sturen naar huis.
    Het is hier erg heet, 33c.

• 29 Mei 2017 - 20:28

Marieke:

he dag herman, hoe gaat het? maak je foto's? tekeningetjes? wij gaan 7 juni de zomer inluiden met de academieklas. we zullen je dan missen.....tenzij je nog een klein lunch/ kunstgedicht voor ons hebt? heel veel plezier.

• 29 Mei 2017 - 20:36

Marja:

En heb je de zware klim overleefd? Het zal
    idd erg zwaar zijn met die temperaturen. Ik
    vind het hier al zwaar met 30gr envdan hoef
    ik nog niet eens te klimmen

• 29 Mei 2017 - 21:19

Herman :

Sorry allen. Al tweemaal m'n verhaal geschreven tweemaal kwijtgeraakt. Ik zal de volgende keer korte verslagen moeten schrijven. Het is inmiddels te laat om t nog weer over te doen. Das echt balen maar komt goed. In ieder geval alvast bedankt voor jullie spontane reacties.

• 31 Mei 2017 - 12:24

Herman.:

hoi Allen,
    hier ben ik dan weer.
    de eerste dag was prachtig maar ook erg zwaar. om 5.30uur aangelopen. Dit op advies van de dame waar ik verbleef in het pension. Het pension was overigens sober maar de dame was erg vriendelijk. Het waa redelijk donker toen ik aanliep e moest zoeken naar het eerste teken waar ik op de goede weg kwam. Na een paar km zag ik een heel klein bordje laag aan de grond wat er op wees dat ik goed zat. Een tijd lang langs ee rivier gelopen wat er mooi was. Op enig moment kwam ik bij een bruggetje en zag dat de weg recht steil omhoog liep. Ik moest ff een paar keer slikken. Eerst maar eten erin proppen dacht ik. "energie" erin.
    Toen ik daar zo zat kwamen verschillende camino gangers voorbij. Eigenlijk was t wel komisch!!!wie had dat gedacht op de vroege ochtend, dat t op weg zo'n circus kon zijn. Maar goed dat moet je hebben gezien alvorens je dat begrijpt. Oke ik ga zelf ook maar omhoog en voel al snel de verzuringn opkomen. Pieterpad is toch nog even iets anders dacht ik nog. Tenminste wat de conditie vergt.
    Na steunen en kreunen kom ik boven aan bij een heel klein kerkje. Ik rust wat uit en doe nieuwe energie op, kooltjes waren alweer opgebrand. Ik zal het verhaal kort houden want ik kan blijven vertellen. De tocht was zoals ik zei prachtig en erg zaten heftige klimmen in. Onder weg 3 km voor dd streep was ik gebroken, m'n water was op en op dat moment kwam er n reddende engel achterz me aan gewandeld. Hij zagbhoe moeilijknik t had en bood me zijn laatse water aan. Ik moest t accepteren van m want hij had nog veel energie over. Dankbaar accepteerde ik t water. We hebben s'avonds nog met elkaar opgetrokken, erg leuk. Veel van hem geleerd dd eerste dag. Ik besloot ook om als ik in San Sebastian aan zou komen me te ontdoen van de kilo's die ik teveel bij me heb. Dat is gewoon killing. M'n eerste nachtz in een hostel was ook wel ff wennen. Toch goed geslapen, wel met oordoppen. Ik loop achter met mn verslagen maar dat haal ik komende dagen wel in hoop ik. Ik moet een aantal dagen rust nemen want heb een flinke kou gevat na 2dagen regen. Tot volgend verslag!!! dikke kus voor m'n allessies en een poot aan loesje. grtjes aan iedereen.

• 01 Juni 2017 - 08:45

Marijke :

Knap hoor Herman
    En super leuk om je verhaal te lezen en zo ook te volgen
    Nog veel succes en loop ze

• 04 Juni 2017 - 11:14

Herman:

Hoi allen,
    Ik had hier graag nog m'n andere reisverslagen geschreven, maar zoals ik al eerder zei had ik n flinke kou gevat. Uiteindelijk is dit ontaard in een zware longontsteking en heb m'n reis moeten staken. Dit is natuurlijk niet wat ik oor ogen had. Want in m'n eerste week al voelde ik me erg in m'n element. Maar helaas het is niet anders, m'n gezondheid gaat voor. Wellicht komt er weer n kans in de toekomst en zet ik m'n reis voort. Indien ik wat meer energie heb zal ik de andere dagen die ik onderweg ben geweest hier nog beschrijven. ( Wordt vervolgd )
    Grt Herman

• 05 Juni 2017 - 10:46

Johan Blom:

Man man wat een heftig verhaal en wat mooi om te doen. Hoe gaat het nu met je, met de longonsteking, god wat een pech. Spreek je snel als je weer thuis bent dan drinken we er een en wil ik graag alles horen over deze reis en de ontmoetingen met die speciale mensen. Beterschap en sterkte nog. Groetjes Anita en Johan.

• 06 Juni 2017 - 10:30

Nelly:

Jeetje Herman dat is even een tegenvaller die longontsteking. Hoopte nog mooie stukjes te lezen maar helaas. Zorg dat je goed beter wordt en de reis kun je wellicht in de toekomst voortzetten. Sterkte Herman.

• 06 Juni 2017 - 12:23

Harrie:

Hoi Herman. Wat jammer dat je deze reis op zulke manier moet stoppen. Het was je zo gegund. Ik hoop dat je snel mag herstellen van de longontsteking. Heel veel groetjes.

• 08 Juni 2017 - 18:57

Herman Sr Kooke:

Dank allen voor jullie lieve woorden. Ik ga zeker op n ander moment m'n reis voortzetten. Dus dit verhaal is nog niet gedaan. Inmiddels aan de antibiotica en het gaat alweer iets beter met me. Ik ben wel erg moe en heb weinig lucht, maar dat zal de komende dagen ook wel beteren.
    Johan we spreken gauw weer eens af.!!!

tot later!!!
    grtz Herman

• 16 Juni 2017 - 16:41

Marianne:

Hoi Herman,
    Misschien een late reactie, maar wat jammer dat je moest stoppen. Je hebt wel een verstandige beslissing genomen en ik weet zeker dat je je tocht, misschien nog beter voorbereid, want je weet nu echt hoe het is, kunt vervolmaken.
    Hoor dat het al wat beter gaat en hoop je snel weer op de donderdagen aanwezig te zien. We missen je wel hoor.
    Beterschap verder en hopelijk tot snel.

• 22 Juni 2017 - 15:30

Hoi

• 22 Juni 2017 - 15:35

Mia :

Hallo ondanks dat je de tocht hebt moeten staken blijf je een kanjer. Tot snel en beterschap. Gr en een dikke knuffel.

• 21 Mei 2019 - 15:54

Herman Sr Koome5:

Op 6 juni ga ik weer op pad. Ik vlieg naar Bilbao en blijf daar 'n nachtje. De dag erop ga ik met de trein naar 't plaatsje Beda. Ook daar verblijf ik 'n nachtje. In de vroege ochtend zet ik m'n toch voort die ik in 2017 helaas moest afbreken. Ik kijk erweer erg naar uit.

• 26 Mei 2019 - 08:58

Albert Van Boekel:

He Maat. Hopelijk gaat het deze keer lukken en ga je genieten van het wandelen en de natuur. Volg graag de verhalen en verslagen! Heel veel succes!

• 26 Mei 2019 - 10:40

Jacqueline Kuijpers:

Goed van je om het weer op te pakken! Weet dat je baalde dat je vorige keer moest afhaken. En in Canada hhoorde ik je regelmatig enthousiast over deze tocht vertellen. Is in je hart en je hoofd blijven zitten dus mooi dat je er weer voor gaat. Hele fijne tijd met heel veel mooie bijzondere ervaringen. Hoor ze graag als je terug bent!

• 26 Mei 2019 - 11:30

Ingrid Mandigers:

Nou Matty... toi toi toi
    Ik hoop dst het je lukt deze keer...
    Maar... ginne tattoo deze keer hè

• 27 Mei 2019 - 13:40

Herman Kooke Sr:

Thx Allen,
    T is niet 'n kwestie van lukken. Ik heb nl maar 1 doel en dat is gewoon lekker weg. Afstand is voor mij niet belangrijk. Als m'n gezondheid 't niet af laat weten dan ga ik zo lang ik 't leuk vind stappen. Die tattoo, dat weet je maar nooit haha. Je weet nl nooit van tevoor waar je uitkomt.

• 07 Juni 2019 - 05:57

Herman Sr Kooke:

Gisteren aa gekomenin Bilbao. Reis goed verlopen. Uiteraard problemen bij de ns. Moesten er in den Bosch allemaal uit. Overstappen in een enorme drukte. Wdrdt linksaf omhoog gestuwd door menigte. 1 e klas haha. Kon niet meer terug zo druk!! Zal wel zien dacht ik nog. Maar ja half uurtje later, knipbeurt. Moest eruit geen geldig ticket. Ik zei nog zal wel bij betalen. Kost50, 00eri en extra ticket, ja en ik ben zeker gek. De man was niet echt vriendelijk. Ik zei nog overmacht. Ik ben Immers in andere trein gezet. Maar goed win je niet dus maar op de trap gaan staan en buikje ingehouden, anders paste 't niet.

• 07 Juni 2019 - 06:02

Herman Sr Kooke:

Savonds heerlijk in Bilbao de sfeer opgesnoven, en een hele hoop wietluchten. Het uitgaanleven speelt zich voornamelijk op straat af. Erg druk e. Veel heel veel jeugd. Bere gezellig. Heerlijke tapas gegetrn en 'n paar lekkere pinten gedronken. Ronduit zalig. Heerlijk al die vers bereide tapas. BILBAO is 'n prachtige oude stad. Het museum is wereldberoemd maar daar ga ik later nog naartoe. Daar neem ik alle tijd voor. Zit nu op 'n terras aan 'nlekkere bak koffie. M'n bus naar Deba gaat pas om 14.00 uur. Maar ik kan hier m'n tijd wel doorkomen.

• 09 Juni 2019 - 15:18

Herman Sr Kooke:

De bus naar Deba pakken ging niet was al volgeboekt. De buschauffeur was erg vriendelijk en vertrlde zdat ik beter de bus naar Muztriki kon pakken, want dat was dichter bij m'n overnachtingsplek.
    Goed plan geweest wa 't stapte uit zo'n 500 mtr van m'n volgende slaapplek achteraf gezien. Wist ik zelf natuurlijk nog niet. Ik wa delde 't dorpsplein op en vroeg aan de mensen waar de straat was. Een alleraardigst meisje zocht 't even uit, voor me en zei ik zal je er wel ff heenbrengen want dat vind jij nooit. Nou toen ik met haar meeliep begreep ik dat wel, 't was inderdaad net 'n dohof. Zeer oud stadje en door de eeuwen zowat helemaal intact gehouden. Zo vertelde ze me. Ik keek echt m'n ogen uit zo mooi. Ik kreeg notabene nog nn hsndkus van het meisje en toen vertrok ze weer. De kamer Zag er goed uit en 't bed was goed.. Ik ben natuurlijk nog even wezen rond kijken in het dorp. Boods happen gedaan, want morgen moet ik aan de bak. Ik wist dat 't erg zwaar zou worden. Paar pontjes gedronken en op tijd naar bed. 's ochtends om 5.uur opgestaan en 'n ontbijtje gemaakt, er stonden allelei zaken ter beschikking, koffie donuts /broodjes. Nou ik heb er maar ff wat I geduwd, want ik moest toch 'n tijdje de motor laten draaien. Om 6.00 aangelopen, 't was nog erg stil, maar daar houd ik wel van. Dorp uit en meteen 'n eerste beproeving, de weg eindigde in 'n mooi zandpad maar 't klom behoorlijk. Soms ff stilstaan en naar adem happen. Zo gi g 't eigenlijk de hele dag door echt erge zware klimmen over bijna onbegaanbare paden. Gaandeweg werd 't drukker met Camino gangers, de een nog harder zwoegen dan de ander. Zelfs voor de ervaren lopers was 't erg zwaar. Op e ig moment heb ik m'n backpack maar ns afgegooid en dacht ik ga hier maar ns ff m'n rust pakken. Eten erin en vooral energie, bananen Etc. Maar ja op enig moment moet je weer verder. Onderweg veel mensen ontmoet, en de meeste zijn Erg vriendelijk. Iedereen worsteld met zichzelf. Na 'n lange afdaling ko. Ik bij 't dorp aan. Ik weet ff de naam niet meer. Ook 'n leuk dorp en ook maar weer even verkennen, maar pas nadat ik me gedoucht heb natuurlijk. Ik verbleef in een zeer oud klooster wat aangesloten is bij 't st Jacobs gilde. Verschillende ruimten waar men in iedere ruimte, zo'n 5 stuks'n tiental mensen kon herbergen. Eerst Etrn voor 'n 10tje een pelgrims munu. Was erg goed, vis friet groenten en pudding na. En 'n pintje erbij natuurlijk. Daarna 't dorp in. Naar 'n lokale kroeg gegaan en er 'n groep vrienden van elkaar ontmoet. Zeer gezellig ik werd goed opge omen, en kwam meer te wetrn over de Baskisch achtergrond. Veel plezier gehad maar op 'n gegeven moment moest ik toch maar besluiten om afscheid te nemen. Nog ff groepsfoto en daarna terug naar 't klooster, haha. Ik heb nog 'n hele poos ge uurt daar met 'n meisje die haar hond bij had. 'n Australische border collie. Zij Trainde deze hond om bij mensen met 'n bepaald letsel of dementie wat losser te maken en meer in contact te komen. Zeer fijn en mooi gesprek gehad. Zijn had 'n backpack van zowat 18 kilo. Veel eten voor de hond. Erg knap. Maar ze had 't erg zwaar. Rond 21.30 uur gaan slapen, om morgen weer 'n pittige wandeling tegemoet te gaan. Niet o pittig als vandaag, vertelde men, maar ik zou er zelf gauw genog achterkomen.

• 11 Juni 2019 - 03:21

Corrie:

ha Herman begin weer gemaakt
    wat heerlijk voor je!
    maak het goed ik ben super trots op je
    liefs corrie